مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی + معرفی ۱۰ رشته برتر

پس از شرکت در کنکور ریاضی و دریافت نتایج اولیه نوبت به انتخاب رشته می رسد. انتخاب رشته در مقطع کارشناسی، یکی از چالش برانگیزترین مراحل تحصیلی در میان دانش آموزان است. اگرچه در سال های اخیر اکثر دانش آموزان در مقطع دبیرستان در رشته تجربی تحصیل کرده اند؛ اما باز هم شمار افرادی که در کنکور ریاضی شرکت کرده بودند، کم نبود. در میان تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور ریاضی، اکثر آن ها به یک سری رشته های خاص علاقه مند بودند که به آن ها رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی می گوییم و در ادامه این تحقیق در مورد هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد.

لیست رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی

اگرچه علاقه هر یک از دانشجویان برای تحصیل با هم متفاوت است؛ اما آمارها نشان می دهند که هر ساله دانشجویان علاقه مند به انتخاب رشته در یک سری رشته های خاص هستند. ۱۰ رشته تاپ برای انتخاب رشته در کنکور ریاضی وجود دارند که در ادامه این تحقیق آن ها را معرفی می کنم.

رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق یکی از محبوب ترین انواع رشته های مهندسی است. این رشته، یک رشته مردانه نیست؛ اما با توجه به بازار کار خاصی که دارد، بیشتر آقایان در این رشته تحصیل کنند. مهندسی برق دارای ۶ گرایش مختلف به نام های مخابرات، بیوالکتریک، سیستم های دیجیتال، قدرت، کنترل و الکترونیک می باشد. بسته به سلیقه می توان هر یک از گرایش های تحصیلی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب کرد.

دانشجویان رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی باید ۱۳۷ واحد را به طور کامل پاس کنند که در میان این واحدها، دروس تخصصی، عملی، دروس اصلی، دروس اختیاری و پروژه و کارآموزی نیز وجود دارند. گرایش های این رشته مهندسی در مقطع ارشد و دکتری نیز بسیار متنوع است. بنابراین، افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع های بالاتر را دارند، می توانند رشته مهندسی برق را انتخاب کنند.

لیست رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی

رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از رشته های پردرآمد و پرطرفدار در مقطع کارشناسی است. این رشته جزء رشته های بروز است؛ چرا که هر روز علم در حال پیشرفت بوده و سیستم ها و فناوری های جدید نیز روی کار می آیند. رشته مهندسی کامپیوتر برخلاف رشته مهندسی برق دارای گرایش در مقطع کارشناسی نیست. بنابراین، می توان این مقطع تحصیلی را بدون گرایش گذراند.

تعداد واحدهای درسی در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر، ۱۴۰ واحد است. دانشجویان می توانند در طی ۸ ترم این ۱۴۰ واحد درسی که شامل دروس عمومی، دروس اصلی، دروس تخصصی، دروس عملی، پروژه و کارآموزی می شوند را بگذرانند و در نهایت یا به بازار کار وارد شوند یا در مقطع های بالاتر ادامه تحصیل دهند.

رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک یکی از محبوب ترین رشته های مهندسی در آقایان و خانم ها است. این رشته جزء رشته های تاپ و پرطرفدار است که در بسیاری از آگهی های استخدامی آن را مشاهده می کنید. به همین خاطر می توان این رشته را جزء رشته های پردرآمد کنکور ریاضی شناخت. دانشجویان در مقطع کارشناسی این رشته باید در مجموعه ۱۴۰ واحد را با موفقیت پاس کنند که این ۱۴۰ واحد شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و اختیاری هستند.

بهترین روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور
مطالعه

رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی دارای چندین گرایش مختلف به نام های طراحی جامدات، حرارت و سیالات، ساخت و تولد، تاسیسات حرارتی و برودتی، مکانیک خود و بیومکانیک می باشد. هر کدام از این گرایش ها آینده شغلی متفاوتی دارند. به همین خاطر حتما باید دانشجویان در هنگام انتخاب گرایش ها دقت کافی داشته باشند.

بهترین رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی

نوشته های مشابه

رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از رشته های پرطرفدار ریاضی است که موقعیت های شغلی مناسبی نیز دارد. این رشته یک رشته محبوب در میان خانم و آقایان است؛ اما به دلیل سختی کار و سر و کار داشتن فارغ التحصیلان این رشته با سازه های بزرگ و سنگین، بیشتر آقایان وارد این رشته تحصیلی می شوند. گرایش های مهندسی عمران، ۳ گرایش مختلف به نام های عمران، نقشه برداری و آب است که هر کدام بازار کار مخصوص به خود را دارند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی در این رشته باید ۱۴۰ واحد تحصیلی را پشت سر بگذارند. در میان این واحدهای تحصیلی پروژه، کارآموزی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس عمومی وجود دارند. امکان ادامه تحصیل در گرایش های مختلف در مقطع ارشد و دکتری در این رشته مانند دیگر رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی وجود دارد.

رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته های بسیار محبوب در میان خانم ها و آقایان است. اگرچه رشته هایی مانند رشته های مهندسی عمران، رشته مهندسی برق و مکانیک بیشتر مورد توجه آقایان قرار می گیرند؛ اما رشته مهندسی صنایع یکی از بهترین رشته هایی است که خانم ها نیز می توانند در آن ادامه تحصیل بدهند. بازار کار رشته مهندسی صنایع مناسب است و می توان پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شد.

دانشجویان رشته مهندسی صنایع باید ۱۴۰ واحد درسی را در این رشته مطالعه کنند که معمولا در ۸ واحد به اتمام می رسد. مانند دیگر رشته ها، دروس رشته مهندسی صنایع نیز شامل دروس اختیاری، دروس اصلی، دروس پایه، دروس تخصصی، دروس عمومی، کارآموزی و کارگاه می باشند. این رشته مهندسی دارای ۴ گرایش مختلف به نام ها برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها، تولید صنعتی، ایمنی صنعتی و تکنولوژی صنعتی می باشد. دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی یکی از این گرایش ها را انتخاب کنند. گرایش های مقطع ارشد و دکتری نیز با این گرایش ها متفاوت هستند.

رشته های پردرآمد کنکور ریاضی

رشته مهندسی معماری

یکی از پرطرفداترین رشته کنکور ریاضی، رشته مهندسی معماری است. این رشته در حال حاضر جزء رشته های لوکس مهندسی محسوب می شود. رشته ای که درباره آن صحبت می کنم، رشته ای پردرآمد است؛ اما در عین حال در طول دوره تحصیل لازم است که افراد هزینه بسیار زیادی برای تحصیل خرج کنند. چرا که پروژه های این رشته بسیار پرخرج هستند. با این حال بسیاری از دانشجویانی که به رشته های هنری علاقه مند هستند، رشته مهندسی معماری را انتخاب می کنند. این رشته بازار کار خوبی دارد و افراد می توانند به صورت شخصی نیز برای خود یک شرکت راه اندازی کنند و مشغول به کار شوند.

رشته مهندسی معماری جزء رشته های محبوب است که دارای دو گرایش اصلی به نام مهندسی معماری و معماری داخلی می باشد. بسته به نظر شخصی دانشجویان، هر کدام از این گرایش ها گزینه خوبی برای تحصیل محسوب می شوند. برای فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری لازم است که ۱۴۰ واحد تحصیلی پاس شود. در میان این واحدهای تحصیلی، هم واحدهای تئوری و هم واحدهای عملی زیادی وجود دارند. آینده خوب این رشته باعث شده تا رشته مهندسی معماری در مقطع ارشد و دکتری نیز بسیار محبوب باشد.

رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی کدامند؟

رشته مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی با گرایش های مختلف خودش، جزء محبوب ترین رشته های ریاضی محسوب می شود. این رشته جزء رشته های پردرآمد مهندسی است که توانسته محبوبیت بسیار زیادی در میان خانم ها پیدا کند. در این رشته افراد با مواد مختلف سر و کار دارند؛ اما دروس تحصیلی رشته مهندسی شیمی با رشته مهندسی مواد کاملا متفاوت هستند. رشته مهندسی شیمی شامل گرایش های مختلفی است که از جمله آن ها می توان به صنایع غذایی، صنایع شیمیایی معدنی، صنایع گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع پلیمر، فرآیندهای صنایع نفت، صنایع پالایش و شیمیایی سلولزی اشاره کرد.

انتخاب گرایش برای دانشجویان در رشته مهندسی شیمی پس از گذشت ۴ ترم می باشد. یعنی در ۴ ترم ابتدایی، لازم است که دانشجویان بدون گرایش دروس خود را انتخاب کنند. اما پس از گذشت ۴ ترم، می توانند رشته تحصیلی خودشان را انتخاب نمایند. دانشجویان در رشته مهندسی شیمی باید در ۱۴۲ واحد تحصیلی نمره قبولی کسب کنند تا بتوانند از این رشته فارغ التحصیل شوند. این رشته نیز دارای دروس مختلفی از جمله دروس پایه، دروس عمومی، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری است.

رشته مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت به دلیل داشتن بازار کار خوب و درآمد بالا، به یکی از محبوب ترین رشته های مهندسی در ایران تبدیل شده است. البته اکثر افرادی که در این رشته تحصیل می کنند، آقایان هستند تا در نهایت بتوانند به حوزه کاری نفت وارد شوند. محیط کاری رشته مهندسی نفت نسبت به رشته هایی مانند رشته مکانیک، شیمی و … سخت تر است. به همین خاطر دانشجویانی باید وارد این رشته شوند که شرایط مناسبی برای کار کردن در این محیط های کاری را داشته باشند.

رشته مهندسی نفت دارای ۴ گرایش مختلف در مقطع کارشناسی است. گرایش استخراج نفت و مخازن، بهره برداری از منابع نفت، اکتشاف نفت و حفاری ۴ گرایش مختلف این رشته تحصیلی محسوب می شوند. دانشجویان وارد شده به دانشگاه باید ۱۴۰ واحد تحصیلی را در مهندسی نفت با نمره قبولی پشت سر بگذارند تا در نهایت بتوانند در این رشته فارغ التحصیل شوند.

رشته مهندسی مواد

رشته مهندسی مواد یکی از رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی است. این رشته جزء رشته های محبوب در میان خانم ها است که البته بسیاری از آقایان نیز به واسطه بازار کار خوب این رشته، در حال ادامه تحصیل در آن هستند. این رشته مانند دیگر رشته های مهندسی دارای گرایش های مختلفی است که از جمله آن ها می توان به متالورژی صنعتی، گرایش سرامیک، گرایش متالورژی استخراجی و طراحی مواد اشاره کرد.

در رشته مهندسی مواد دانشجویان باید ۱۶۰ واحد تحصیلی را به طور کامل پاس کنند تا بتوانند در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شوند. دروس اصلی، دروس پایه، دروس عمومی، دروس اختیاری و پروژه از جمله دروس این رشته مهندسی محسوب می شوند. بسته به نوع گرایش انتخابی، بسیاری از دروس تخصصی و اصلی این رشته با هم متفاوت می باشند. یکی از مزایای اصلی رشته مهندسی مواد این است که امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و دکتری در آن وجود دارد. بنابراین، می توان برای رسیدن به درجات درسی عالی تر در گرایش های مختلف این رشته ادامه تحصیل داد.

انواع رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی

رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی چند سالی است که در میان دختران و پسران ایرانی محبوب شده است. شاید در سال های گذشته بسیاری از دانش آموزان کنکور ریاضی در مورد این رشته اطلاعاتی نداشتند و حتی آن را در انتخاب رشته خود لحاظ نمی کردند؛ اما در حال حاضر با وجود بازار کار خوب و فراهم شدن امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی در این رشته تحصیلی، این رشته بسیار محبوب شده است. اگرچه دانشگاه های محدودی رشته مهندسی پزشکی را ارائه می کنند؛ اما به نظر می رسد که این رشته در سال های آینده به یکی از بهترین رشته های کنکور ریاضی تبدیل می شود.

رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی دارای ۱۴۰ واحد درسی مختلف است. دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اصلی و همچنین، پروژه و کارآموزی جزء دروس این رشته تحصیلی محسوب می شوند. این رشته دارای ۴ گرایش متفاوت به نام بالینی، بیومکانیک، بیومواد و بیوالکتریک است. تا به امروز گرایش بیوالکتریک جزء گرایش های محبوب مهندسی پزشکی بوده است و دانشگاه های بسیار محدودی گرایش بالینی را ارائه کرده اند.

جالب است که بدانید تحصیل در هر یک از گرایش های مهندسی پزشکی شرایط خاص خودش را دارد. به طور مثال دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در گرایش بیومکانیک تحصیل می کنند، باید برخی از دروس مهندسی مکانیک و دروس پزشکی را به طور همزمان پاس کنند. اما دانشجویان در حال تحصیل در مقطع بیوالکتریک باید دروس مهندسی برق و دروس پزشکی را پشت سر بگذرانند.

نتیجه گیری

در این تحقیق در مورد پرطرفدارترین رشته های مهندسی ریاضی صحبت کردیم. رشته ریاضی جزء رشته های محبوب در میان دختران و پسران در دبیرستان است. رشته های متنوعی نیز برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته وجود دارند که تنها ۱۰ مورد از آن ها را در این مقاله معرفی کردیم. رشته های دیگر مانند نقشه برداری، مهندسی هوا و فضا، مهندس فیزیک، آمار و داده، ریاضی محض، شیمی محض و … از جمله رشته های دیگر کنکور ریاضی محسوب می شوند که هر کدام بازار کار خاص خودشان را دارند. دانشجویان می توانند با کمی تحقیق و تفحص در مورد هر یک از بازار کارهای رشته کنکور ریاضی، بهترین رشته را با گرایش مورد علاقه خود انتخاب کنند و در آن ادامه تحصیل بدهند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی [صفر تا 100]
مطالعه

محمد عبدلی

محمد عبدلی هستم مدرس ریاضیات، مشاور کنکور و مدیر وبسایت درس جت. هدف من اینه که مسیر موفقیت دانش آموزان را هموار تر کنم. به نظر من دلیل شکست اکثر بچه ها در کنکور عدم آگاهی از مسیر موفقیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا